Automatiska motpoler

Ifrågasättande är inte samma sak som att uttrycka motsatt åsikt. Ifrågasättande är inte samma sak som att uttrycka motsatt åsikt. Vi tar det igen: ifrågasättande är inte samma sak som att uttrycka motsatt åsikt.

Det här är ett vanligt misstag, och ett problem. För att göra det extra tydligt tar jag några exempel:

Du ställer frågan ”Borde det vara tillåtet med abort?”.
Reaktionen: ”Vadå, är du abortmotståndare din jävel?”

Du ställer frågan ”Är demokrati bra?”
Reaktionen: ”Anarkist!”

Ifrågasättanden är oftast sunda. Enligt mig ska allt som kan ifrågasättas göra det. Det finns så klart extremfall, men det behöver jag inte gå närmare in på. ”Är det där verkligen ett dörrhandtag?”.

Även när det gäller uttryckande av en åsikt kan reaktionen bli som ovan. Exempel:

Du uttrycker en åsikt: ”Jag gillar inte moderaterna”
Reaktionen: ”Sossejävel!”

Tror inte jag behöver gå mer in på det. I båda fallen handlar det om förhastade slutsatser. Att ha en viss position innebär inte att, per automatik, befinna sig i motpol till en annan position. Men det är tyvärr ett vanligt tankefel. Vad det beror på kan man fundera på, men det handlar om att inte vara medveten. Att inte tänka efter.

Det går att tycka bra om två politiska partier som representeras av olika block, helt enkelt.

2 reaktioner på ”Automatiska motpoler

  1. Åter igen är du liksom jag inne på det där med folk som är fördomsfulla/fast i sina tankar…etc. Visst är det ohyggligt irriterande?! Jag ska inte säga att jag är annorlunda, men jag har i alla fall kommit till insikt och kan jobba på problemet. Fast jag vill ju inte tro att jag är sådan…

  2. bra illustrerat 🙂 går en liten kurs just nu och jag är oförvånat förvånad över människors & gruppers beteenden… första chansen de får skapar de ett socialdynamiskt helvete. dock tror jag att jag insåg att det är en del av vår utveckling att uthärda och njuta av andras mörker.

Kommentera

