Mac är bäst

Jag är så illa tvungen att lovsjunga Apple en aning. En ärrad PC-veteran har sett ljuset. Tacka värdelösa Windows Vista för det.

Jag körde länge både PC och Mac. PC privat och Mac för jobb. Men när Vista dök upp ryggade jag tillbaka och fördjupade mig i Mac-världen. Här är vad jag fann:

Först och främst: Mac startar ljusår snabbare än PC och behöver inte ha en massa dryga antivirus/brandväggs/anti-spyware-applikationer igång. Man får dessutom en personligare känsla för Macen än för PC:n. Du kan själv välja vad som ska vara i startmenyn, låta datorn byta bakgrund varje kvart och allt möjligt ”onödigt”.

Sen var det programvaran. De skriv-, grafik-, ljud-, musik- och webbprogram som medföljer är betydligt smidigare och bättre än motsvarigheterna till PC. De följer som sagt med, så du behöver inte ladda ner nån virusspäckad skit från nätet. Jag testade nyss ett verktyg för tillverkning av webbsidor, och det var makalöst hur enkelt allt var. Dra och släpp, that’s it.

En stor bonus för mig, som iPhone-ägare, är förstås att datorn och telefonen är gjorda för varandra. De synkas smidigt med kalendrar, foton och allt vad det heter. Här är iTunes Store en stor fördel. För 9 kronor styck köper jag låtar, och albumen ligger normalt på mellan 60 och 90 kronor. Provlyssning är gratis. Det finns filmer också, e-böcker, podcasts och diverse krafs. Utbudet är imponerande – här finns otroligt obskyra grejer, som jag inte ens hittat för ”fulnedladdning” på nätet.

Nackdelen med Mac är att alla spel inte finns. Men då är det bara att installera en emulator, och vips är det fixat. Ej testat dock, så jag ska inte uttala mig med någon värdering. Spelar mest Mario Kart på Wii ändå. Men turligt nog kommer Diablo III till Mac, så då var den saken klar.

Sen finns det Linux, Ubuntu och allt det där. Fast det verkar man behöva vara hacker för att få ordning på, och det är inte jag. Min användarfilosofi ”Skiten ska funka och få ingrepp ska krävas av mig” funkar inte så bra. Hade jag varit av den typen som tycker det är roligt med programmeringsexperiment hade jag kanske valt annorlunda.

Sist, men inte minst: Apple gör ju överlag snyggare produkter. De flesta PC ser ut som containrar i miniatyr. Är man öststatsromantiker kan det kanske vara tilltalande.

3 reaktioner på ”Mac är bäst

  1. Jag hade Mac innan jag hade PC (en Mac II Vi minsann). Jag var hyffsat nöjd, den var ju väldigt cool på alla sätt jämfört med den tidens PC, men två saker störde mig oerhört med macen. Dels frånvaron av spel. Det är en astronomisk skillnad mot PCplattformarna fortfarande, framförallt om man gillar obskyra strategispel och liknande. Dels priset. Allt är så jävla löjligt dyrt med macen pga monopolet. Pris-prestanda-förhållandet är riktigt uselt på macen. Macägare har en störig egenskap – när det passa dem så talar de gärna om prestanda – när det inte passar dem så ”är det irrelevant” med hårdvaruprestandan, för då är helt plötsligt ”andra saker viktigare”. Go figure.Nu när det i princip är samma hårdvara i mac och pc är det i allra högsta grad möjligt att jämföra två system inför saker som kräver exakt samma saker oavsett plattform. Du kan inte ens köpa en mac med den prestanda du kan få ut ur en topp-pc idag till att börja med. PV ligger alltid lite snäppet före eftersom du alltid kan köpa den i komponentform. Senaste hastigheterna på minne, processor osv och du har en ny dator i ett nafs.Låt oss säga att du är intresserad av att lägga ut 15 000:- på en dator så är skillnaden i prestanda mac-pc faktiskt väldigt stor. I en ren prestandajämförelse (pris-prestanda) vinner PC med lätthet över macen.När jag köpte min dualcore PC för snart 2 år sen för 8900 så kostade motsvarande Mac pro med samma processor och prestande omkring 40 000.

  2. Bah! Fast jag medger gärna att PC är bättre för spel. Var nog mest inne på bästa arbetsdatorn när jag skrev det där.

Kommentera

