Spara en vän på främlingars bekostnad?

Ni ska få en moralisk fråga att leka med. Egentligen en klassiker bland moraliska frågor. Det handlar om att värdera liv.

Följande är situationen:

  • En nära vän/anhörig är fastbunden liggande på ett järnvägsspår.
  • Tåget är på väg. På tåget sitter 200 intet ont anande passagerare, samtliga okända för dig.
  • Bredvid dig har du en spak som kopplar om spåret. Den kan dras i tre olika lägen. Spaken är inställd i läge 3.
  • Vid läge 1 kommer tåget att åka utför ett stup. Fallhöjden är så pass hög att det är osannolikt att en enda människa överlever. Din vän överlever.
  • Vid läge 2 byter tåget spår, och samtliga ombord överlever. Tåget kommer dock att åka över din fastbundne vän, som kommer att dö.
  • Om du inte drar i spaken alls kommer tåget att först köra över din vän, för att sedan störta utför stupet. Den som väljer att inte välja orsakar alltså den största skadan (en specialare som jag lagt in för att slippa diskussionen om passiva och aktiva val).
  • Du har inte tid att springa ner och ta loss din vän, för att sedan koppla om spåret. Det går alltså inte att få alla människor att överleva; du måste välja.
Vad väljer du, och hur tänker du?

För mig är det inget svårt val. Jag skulle välja att rädda min vän, och därmed orsaka 200 okända människors död. Naturligtvis skulle det inte kännas bra, men det skulle kännas värre att förlora någon jag har en nära relation till.

En före detta flickvän kunde inte förstå hur jag resonerade här. Hon tyckte jag var en mycket egoistisk och hemsk människa. Skall tilläggas att hon även brukade gråta när hon såg på nyheterna, om det nu har något med saken att göra.

Ser fram emot era svar!

3 reaktioner på ”Spara en vän på främlingars bekostnad?

  1. Om det var möjligt, skulle jag ropa till min vän och fråga vad han* vill göra och agera därefter. Om inte, drar jag i spaken som räddar min vän. Kan inte motivera det med annat än själviskhet.Tråkigt inlägg, för jag har ingen utvikning om det enda och det fjärde.Oh, jag skulle leta reda på den djäveln som ordnade detta och binda fast honom* på en tågräls.* hon, det etc **** Svenskan behöver ett könsneutralt uttryck, som ”hmn” och ”dennm”. Inte för att jag är radikal jämnställdshetsivrare, men det känns fel att inte kunna uttrycka sig enligt vad som är sant.

  2. Jag håller med de andra och räddar min vän.Det här var ett så intressant dilemma att om du skickar in det som insändare till någon tidning,skulle det bli världens argumentation!

Kommentera

