Klag på media

Som journalist får man ofta synpunkter, privat, på vad mycket ”skit” det skrivs om i tidningarna. Skulle tro att en större del av Sveriges befolkning har den åsikten. Likväl förändras inte mycket.

Det är lätt att ge media skulden för det ytliga innehåll som finns i tidningarna, men det är inte bara journalister och redaktörer som bär skulden. Det är en ond cirkel det där med Stureplan, kändisar och frossande i elände.

Tidningarna skriver om vad de tror folk vill läsa, utifrån ett behov. Samtidigt formas människor av vad som står i tidningarna, ett behov skapas. La danse macabre.

Själv läser jag förstasidan på tidningar (oftast online) och klickar in mig på det som är intressant. Inte ofta jag klickar in alls, faktiskt. Skrämselpropaganda om pensioner och sjukdomar varvas med kändisar, skvaller och kungligheter. Men ibland glimmar det till.

Om tidningarna innehöll mer vetenskapliga rön (lättfattligt beskrivet), filosofi och ”må bra”-tips skulle jag förmodligen läsa oftare. Det som är det viktiga för mig:
1. Att må bra
2. Att ha koll på omvärlden (hyfsat)
3. Att få intellektuell utmaning
4. Att få nya tips, som kan leda till utveckling

Vad intresserar du dig för i dags-/kvällstidningar?

Kommentera

