Vintrig stillhet

Stressen sjunker alltid under vintern, det blir lugnare och jag känner mig mer harmonisk. Klassisk julfetischism? Nej, min ärade sambo kom på en rimligare förklaring.

Medan många andra blir nedstämda under vintern, är det lite åt andra hållet för mig. Bara väderleken är konsekvent (=endera snö eller ingen snö, inget slask) är jag nöjd med kylan. Det är friskt, vackert och allt känns så lugnt.

Nostalgi? Julfetischism? Romantik? Nej, det är enklare – åtminstone om man förutsätter att det ligger snö kvar. Ljudvågorna dämpas av snötäcket, helt enkelt. Klart det blir stillsammare då.

Vy från mitt fönster:

Kommentera

