Asocial fokus

Jag upptäckte något med mig själv i dag: i kreativa processer släpper jag all social förmåga och hänsyn. Blir till en blodtörstig best med producerandet som enda fokus.

Min sociala förmåga är något jag är stolt över. Använder den till mycket, och då inte bara manipulativt ränksmidande som social kameleont. Nej, jag är bra på att läsa av också. Vad människor vill, men inte får fram eller vågar säga.

När jag sysslar med brainstorming, idéförverkligande och liknande släpper jag hela den där biten. Allt personligt blir opersonligt. Det är resultat som räknas, och om folk blir trampade på tårna är irrelevant.

Frågan är om det här är positivt, negativt eller ingendera. Skippar man allt socialt trippande på tå blir det en kreativ vinst. Den som vågar ifrågasätta redan från början slipper stå med skägget i brevlådan i slutet av projektet på grund av överdriven hänsyn. Å andra sidan är det kanske inte kul att jobba med en perfektionist som bara vill prestera.

Kommentera

