Påminnelser

Insikter bör upprepas för en själv att göra verkan. Jag menar då i huvudsak självinsikt. Ofta förfaller jag till gamla hjulspår, för att sedan glömma bort att jag en gång tog mig därifrån.

Ett av dessa misstag är underkastelsen – att anpassa sig till någon annans spelregler och därför fastna i vantrivsel. Myndigheter är ett klassiskt exempel. I kamp med dessa är det lätt att ge upp och bete sig som en besegrad. När det egentligen finns många lösningar på problemet. Felet är att den besegrade gjort myndighetens regler till sina egna personliga begränsningar, en självövervakande mekanism.

För att själv se om jag sitter fast i någon annans regler brukar jag kontrollera vem jag lägger skulden på. Skyller jag ifrån mig utan att ta ansvar för situationen är jag helt enkelt fast. Samtidigt som jag godkänner att någon annan bestämmer, godkänner jag också att jag själv inte bestämmer. Skippa gudar, ödet, alla yttre krafter: det är JAG som bestämmer över MITT liv.

Nu förespråkar jag inte civil olydnad i allmänhet. Det jag pratar om är synsätt på framförallt makt. Talar jag om för mig själv att jag är maktlös, ja då är jag maktlös. Håller jag ut och ser till att ha största möjliga kontroll kommer det i slutändan att kännas bättre, oavsett utgång. Om jag bara tänker ”Skiter det sig helt kan jag alltid råna banken och sticka utomlands” flyttar jag fram begränsningarna, även om jag aldrig skulle råna den där banken. Tankens kraft är mäktig. Se till att ha den på din sida.

Var och en bygger sin egen bur.

Kommentera

