Svenska folket sitter som hundar vid Nobelbordets kant

I kväll kommer det återigen att sitta människor framför sina TV-apparater och se på när andra människor äter. Hur förhåller man sig till det?

Nobelfest får det att vända sig i magen på mig. Det där med överklass, medelklass och underklass bryr jag mig inte om – det är inte det som stör mig.

Det som förundrar mig är faktumet att någon, frivilligt, sitter och tittar på när någon annan slafsar i sig mat. Alltså, i flera timmar. Hur kan någon nedvärdera sig själv så gruvligt, att de sitter och ser på när en annan människa stoppar in i ansiktet? Som en hund vid bordskanten, med skillnaden att hunden i alla fall har chansen att få ett par smulor.

Nobelpriset är ändå intressant. De som får prisen har gjort intressanta vetenskapliga upptäckter. Men om dessa tas inte alltför många notiser. Förutom att ingen har hört talas om litteraturpristagaren.

Ge pristagarna en halvtimme var och berätta om deras forskning istället för att visa upp den där banketten.

Fast det är klart, man kanske skulle filma sig själv slafsandes pölsa och lapskojs för att sedan lägga ut på Youtube.

En reaktion på ”Svenska folket sitter som hundar vid Nobelbordets kant

  1. Vanligt förekommande kommentar: ”Det är intressant att se vilka som kommer.” – Men jag förstår den verkligen inte. De kan väl likt gärna sätta sig utanför pizzeria-haket, i korsningen nedanför sin lägenhet, och observera deras gästers fett-frosseri.Var själv tvungen att se några minuter av föreställningen. Att Nobelpriset delas ut är jag för, att det hålls i Sverige än gör mig ganska glad också. Men sända TV därifrån? Löjligt!

Kommentera

