En "enkel" fråga

Varför lever du? Vad är det som för dig framåt, och som övervinner tanken på din förestående bortgång?

De som är religiösa har det lätt här. Såna som jag brukar mumla något i stil med ”nyfikenhet” och företeelser som, mer eller mindre, har med rädslan för att dö att göra.

Men det finns hela tiden i bakhuvudet: den dagen jag dör kommer allt jag upplevt att vara meningslöst för mig själv (referent kommer att saknas, helt enkelt). Min existens och mina handlingar kommer givetvis att spela roll för andra människor, däremot.

Hur tänker ni?

Kommentera

