Konfrontera istället för att älta

Jag kan inte nog rekommendera promenader som inspiration för tanken. Ofta får jag insikter om sådant som jag gör omedvetet, och som orsakar onödigt obehag.

I dag gick jag i två timmar med bebisen i barnvagnen, över isiga och hala skogsvägar och genom slask. Gick snabbt, för att få motion. Det satte igång ett inre babbel jag inte varit med om på länge.

Långa haranger av negativa tankar, oro och irritation bubblade upp till ytan. Jo, de där promenaderna är som meditation för mig. Jag hade svårt att inte dras med ner i pessimism-virvlarna ett tag. Till slut fick jag en insikt, och det var allt som krävdes.

Insikten: att ta itu med sådant som stör direkt, istället för att låta obehaget gräva ner sig och älta i onödan. Ett enda telefonsamtal, och något som dragit ner mitt humör i flera veckor var ur världen. Löjligt egentligen, att jag lät mig luras.

Jag har en dålig vana att bearbeta för länge. I vissa fall går jag och förutser händelser och dialoger långt i förväg, i flera led. Tänker till och med på vad personer kan tänkas svara när jag konfronterar dem, och tänker sedan ut mitt svar. När det är som värst ligger jag där med knutna nävar och är förbannad i sängen.

Dumheter, naturligtvis. Men det kan vara svårt att upptäckta etablerade vanor på egen hand. Och hur ska någon annan kunna gräva i dina tankar?

Kommentera

