De fasansfulla pojkflickorna

Pojkflicka. Själva ordet, klangen, får mig att rysa ända in i märgen.

Vissa ord har den där egenskapen. Det är något med klangen som gör det, men det beror givetvis på betydelsen också.

Pojkflicka. Känner igen ordet från intervjuer i kvällstidningar och liknande. Åldrade kändisar som berättar om sin barndom: ”Jag var en pojkflicka”.

Vet inte riktigt vad ordet ska betyda. Maskulin flicka? Jag ser framför mig en muskulös tjej i snickarbyxor, kortklipp med keps. Och jag ryser, igen.

Vad är den manliga ”motsvarigheten”? Fjolla? Nja, det funkar på tjejer också. Men jag får inga som helst rysningar av feminina män. Det är något med maskuliniteten jag inte kan med. För nu när jag tänker på det är jag inte så förtjust i maskulina män heller. Ni vet, det där skojbrottandet och grabbiga plumpa.

Kommentera

