Att leva i förnekelse

Ett effektivt sätt att hantera sina ”dåliga” sidor är att förringa betydelsen av sina brister. För att komma vidare som människa tror jag den typen av beteende måste spåras upp och elimineras.

Följande dialog är hämtad från en amerikansk komedi jag glömt namnet på:
”Is it true that it’s the inside that counts?”
”That’s just something ugly people keep saying”

Dialogen är ett exempel på vad jag menar. Oavsett om personen ser bra ut eller inte (det är oviktigt egentligen – och skönhet varierar med kultur, tid och så vidare) är det självuppfattningen som räknas. Om någon är missnöjd med sitt utseende är det rimligt att göra något åt det. Endera rent fysiskt med smink, operation, bantning eller liknande. Eller också genom någon sorts psykologisk försvarsmekanism. Att nedvärdera utseendets vikt ligger nära till hands. För ingen kan väl på allvar mena att utseendet inte spelar roll i vår kultur? Fråga Paris Hilton.

Människor som känner sig underlägsna intellektuellt kan på liknande sätt nedvärdera vikten av intellektuella egenskaper. ”Man ska inte tänka så mycket – det är inte bra/man kan bli tokig”, ”Han är en sån där märkvärdig en som tror han vet bättre än andra”. Givetvis finns det intellektuella med praktiska brister som nedvärderar vikten av att vara praktiskt kunnig eller duktig på sport. Jag var själv skyldig till detta. Jag skriver ”var”, för den här försvarsmekanismen fungerar just så – insikt dödar beteendet. Precis som en ficklampa får skuggorna att skingras.

Jag tog bara tre exempel. Självklart gäller försvarsmekanismen även för annat.

Är du fri från dina förnekelser?

2 reaktioner på ”Att leva i förnekelse

  1. Har du slutat slå din fru?Så läser jag din fråga. Du antar att jag har förnekelser.Jag förnekar bestämt att jag förnekar!

Kommentera

