Bortskämd

Jag följer bloggspåret efter påvens idiotuttalande om homosexualitet. Hamnar, föga oväntat, på apg29:s blogg. Min jakt på påveblod kommer dock av sig när jag ser vilken tragedi apg29 råkat ut för.

Den 22 december dog hans höggravida fru, hastigt och oväntat. Några timmar senare dog även den nyfödde sonen. Svärtan slår som ett klippblock mot mig. Jag bara gapar, för jag hade inte i min skalle att någon kan råka ut för något så fruktansvärt.

Min förstfödda dotter fyller snart sju månader. Det är rätt nyligen jag blev far. Kanske är det därför enklare att sätta mig in i situationen än för någon som inte har barn. Men jag tror att de flesta förstår vidden av en sådan förlust.

Det slår mig hur bortskämd jag är, egentligen. Aldrig har jag råkat ut för något av den här digniteten. När jag tänker på det har jag haft väldigt få motgångar i mitt liv. Jag borde vara mer tacksam över det jag faktiskt har.

Egentligen är vi alla omgivna av nattsvarta fasor – katastrofer som aldrig inträffade. De väser och hugger efter oss som ormar, dolda, oväntade och dödliga. Skulle våra liv bli bättre om vi visste om dem?

2 reaktioner på ”Bortskämd

  1. Hm, jag känner igen det där! Som om vi måste stå öga mot öga med döden för att kunna vara tacksamma över det vi faktiskt har!…men om man visste om varje gång man "kunde ha dött" skulle man nog bara bli paranoid & inte ha tid att känna tacksamhet!

Kommentera

