Är livet en transportsträcka för religiösa?

Saknar livet mening för en som inte tror på ett liv efter detta? En berättigad fråga.

Det finns förmodligen ingen som uppskattar livet så som den som inte tror på något efterliv – det är ju det enda. Det är bloggaren Terra Incognita som drar denna slutsats i ett intressant inlägg. Just kring detta funderade jag själv när jag för några år sedan var inne i en period med extrem dödsskräck.

De flesta religioner bygger ju, i någon form, på att det vi lever just nu är rätt kass i jämförelse med det som komma skall. Nirvana, Himmelriket, Guds kungarike, Valhall eller vad det nu kan vara. Rimligen borde ju de som tror på detta ha bråttom att komma vidare, eller?

Vad tror jag själv om efterliv, skärseldar, helveten och så vidare, kanske ni undrar. Tja, jag tror egentligen ingenting. Jag tvivlar fram och tillbaka då och då, men just nu bryr jag mig inte så mycket om frågan. Liksom frågan om gudars existens ser jag ingen vits med att diskutera den. Vad går det att komma fram till? Jag har ingen anledning att tro på vare sig gudar eller efterliv, samtidigt som det vore coolt att fortsätta vara medveten i några miljoner år till.

Religioner är, tror jag, ett hopkok av psykologiska försvarsmekanismer i XXL familjeförpackning blandat med en smaklig mängd historiskt korrekta fakta, massor med propaganda för att hålla ”massorna” i schack, kryddat med en ansenlig dos sunt förnuft. Ja, och några droppar vidskepelse på toppen. Helt enkelt en produkt som ska motverka existentiell ångest. Om livet anses oviktigt är det ju inte så farligt att förlora det, helt enkelt. Ungefär som att slå vad med monopolpengar.

Kommentera

