Wikipedia – trovärdig eller ej?

Jag brukar dra mig för att ange Wikipedia som källa. Tror det är en ”regel” som tillämpas av en stor del av journalistkåren. Men frågan är om det verkligen är så att Wikipedia är en dålig källa.

Wikipedia fungerar som så, att vem som helst får lägga in artiklar om olika ämnen – ja, även redigera existerande artiklar. I någon mån ska artiklarna sedan kontrolleras av någon, men jag vet inte i vilken utsträckning det sker.

Personligen använder jag ofta Wikipedia. Det är en utmärkt sökmotor för att komma i kontakt med tillförlitligare källor. Ofta anges förstahandskällor under artiklarna, varför det är enkelt att kontrollera sanningshalten. Ja, om nu källorna i sig är lättillgängliga vill säga.

Än i dag har jag inte stött på en artikel med felaktig information, och det är just därför jag börjar tvivla på det oseriösa i att ange Wikipedia som källa. Jag har dock inte testat att medvetet lägga in felaktig information, för att kontrollera tillförlitligheten. Å andra sidan borde religiösa sekter och liknande nyttja tjänsten för att sprida sin propaganda om det var enkelt att förvanska artiklar.

Vad tror ni om Wikipedia? Använder ni den som källa?

En reaktion på ”Wikipedia – trovärdig eller ej?

  1. För alla nätdiskussioner/bloggposter duger wikipedia utmärkt som referens. Så pass illa är inte kvalitén på det, inte i större artiklar utanför religions/filosofi-sfären iaf. Ämnen som historia och naturvetenskap avhandlas riktigt bra och i stort felfritt.Till akademiska texter är det såklart helt odugligt eftersom där är ju hela poängen källkritik och möjligheten att kontrollera en källa in och ut. Och där är tryckta böcker eller akademiska databaser bättre fortfarande – inte innehållsmässigt bättre alltid, men källkritiskt lättare/säkrare att granska.

Kommentera

