Alkoholen håller traditioner vid liv

Hur många av våra svenska traditioner skulle överleva om de inte hörde ihop supande? Tror att, till exempel, nyårsfirandet skulle gå i graven mer eller mindre.

Den svenska alkoholkulturen är mycket märklig. Ja, eller den nordiska. Ingen annanstans råder absolut avhållsamhet i så stor utsträckning under veckorna, för att avlösas av kopiösa intag under helger och ledigheter. Jag såg en engelsk dokumentär om fenomenet, och förstod då hur märkligt det kan tyckas från ett utifrånperspektiv.

Det tycks som om traditioner hålls vid liv tack vare alkoholen. Högtiderna är en ursäkt för att få supa skallen i bitar, mer eller mindre. Vem bryr sig egentligen i att en siffra eller två ändras i ett årtal? Det har ingen större relevans för våra liv. Att däremot få avreagera sig, slappna av och sluta låtsas för en stund – det är mycket mer värdefullt. För jag tror det är just det supandet innebär: en ventil.

Nu låter det säkert som jag är nykterist eller liknande. Icke. Jag dricker det mesta i alkoholväg. Dock sällan så att jag blir ordentligt packad (även om det händer). Jag försöker inte moralisera här, överhuvudtaget. Jag bara funderar kring ett fenomen.

Kommentera

