Nytt år, nytt liv?

Med ett nytt år kommer alltid tankar på nya vägar i livet. Ska vi fortsätta i samma spår, eller är det dags att radikalt ändra något?

Bloggen Blackwater tar upp funderingar om nytt yrke, och jag råder honom att testa yrkesvägledningstestet på Arbetsförmedlingens hemsida. Faktiskt är testet det bästa jag sett, hittills, på nätet.

Till skillnad från andra halvseriösa test – jag har gjort flera som utgår från vem jag är på fester och som samliga föreslår polisyrket (?!) – är Arbetsförmedlingens test uppbyggt på relevanta frågor. Dels generella om din personlighet och din uppfattning av dig själv, dels raka frågor som ”Är du intresserad av att stå vid ett löpande band?”. Resultatet presenteras i kategorier, där du kan läsa om de olika yrkena som ingår i varje. Klockrent.

Jag brukar göra det där testet ibland, för att se om jag förändrats och om det är dags för något nytt. Än så länge är det två kategorier som är i topp: vägledande yrken och journalistiska. Jag ligger rätt så rätt. Fast det är den vägledande stapeln som är störst – något som får mig att fundera ibland. Tror dock att jag har en bra bit kvar till fulländning i det jag gör nu, så jag har inga planer på större förändringar åtminstone under detta år.

EDIT: Det behövs inloggning för att se resultatet. Det bästa är att skapa en profil i förväg.

4 reaktioner på ”Nytt år, nytt liv?

  1. Men åååh så störigt. Jag gjorde testet, sen möts man av ett jävla krav om att man ska logga in för att få se resultatet. Jag har fan inget login på deras sidor… det kunde de ju ha krävt innan man slösade bort tiden. Rena Facebook-svindleriet.

  2. Just den länkade med 66 frågor behövs inget konto för att se resultatet – även om det är ganska uppenbart för frågorna är hemskt tydliga :). ”bara” att klicka på fliken ‘Min profil med yrkesförslag’ när alla frågor är besvarade.

Kommentera

