Moralisk skrämselpropaganda i barnböcker

Vad sägs om moraliska ”goda” budskap insprängda i något så oskyldigt som barnböcker? Jag vet inte om jag ska skratta, gråta eller börja gräva i träsket. I vilken omfattning sker det här?

Sambon kom hem med en söt liten barnbok åt Alma, sju månader gammal. Ungen kan ju givetvis inte läsa, men däremot dregla olika mängder beroende på upphetsningsgrad. Boken får rätt högt betyg av henne.

Boken handlar, om man nu ska prata om handling, om ett gäng hundar. Dalmatinervalpar närmare bestämt. Huvudpersonen är lille busige Tuff. Jag fnissar lite åt boken och minns de sagor jag fick lästa för mig som barn. Mestadels klassiker som Den fula ankungen och Flickan med svavelstickorna. I yngre år var det pixieböcker om katter och annat som lockade.

Sambon bläddrar förstrött i boken om Tuff. Plötsligt ryggar hon tillbaka med ett förskräckt utrop. ”Men vad fan är det här?”. Hon visar mig den uppslagna sidan. Ett klart och tydligt budskap om att man får fyrkantiga ögon av att se på TV. Oskyldigt, kanske. ”Det är ju för ett gott syfte” (motverka stillasittande) skulle en moralkärring säga. Men vadå, måste man ljuga?


De andra valparna har målat en fyrkant runt Tuffs öga för att lära honom en läxa om TV-tittande.

Den här typen av skrämselpropaganda känner jag igen från min barndom. Den som svor blev tagen av ”den onde”, av växter som fanns invid åar och bäckar fick man vårtor (eller också kom näcken och tog en!) och den som ljög fick svart tunga eller lång näsa. Det om blommorna fick jag reda på rätt sent, faktiskt. Jag var nämligen och lekte vid vattendrag ändå, men utan att röra vid blommorna. Sedär vilken ”lysande” effekt den lögnen hade.

Hade jag vetat om detta under min studietid hade jag sannolikt gjort ett arbete om detta istället för språkliga betydelseförändringar över tid. Kanske ämne för en framtida doktorsavhandling? Skulle vara intressant att gräva ner sig i, för att se i vilken utsträckning det förekommer.

Vilka andra konformitetsprinciper tillämpas i barnböcker? Kanske borde jag gå till motangrepp genom att skriva egna barnböcker, med budskap grundade på antireligiositet och nihilism.

3 reaktioner på ”Moralisk skrämselpropaganda i barnböcker

  1. Syftet med sagorna har ju alltid har varit en fostrande sådan.Hela poängen med allt sagoberättande genom årtusende har ju varit att få fram en moralkaka på ett sånt sätt så att barnet tar det till sig på ett fostrande sätt. Inte en enda saga skriven innan 1950 handlar ju om något annat än moral.Säger man åt barnet ”Nej du ska inte ta kakan i burken” och sen inget mer med det har det troligtvis inte samma pedagogiska effekt som när barnet intresserat lyssnar på en berättelse som med list lurar in barnet i en berättelse som sen visar vad som händer med barn som stjäl kakan med elaka häxor som straffar barnet osv.Jag älskar gammeldags uppfostran. Den är så klockren och lurig och aldrig politisk korrekt. Vi tror att vi är så jävla smarta idag att vi vet mer om hur man fostrar barn än vad 2 miljoner år innan skulle ha lärt oss. Det känns som en hel generation människor befinner sig i trotsåldern och aldrig kom ur den efter 1968. No offence då, men jag är som du kan se inte direkt skrämd eller det minsta upprörd över flosklerna i sagorna, tvärtom är jag övertygad om deras fostrande nytta för små, även ur en strikt vetenskaplig (pedagogisk) synvinkel.

  2. Bara se hur Grimms sagor är. Inte är det snuttefierat som idag inte. Nej här dör och förolyckas barn till höger och vänster om de inte sköter sig. Klockren fostran! Underbar kombination av socialrealism och verkligt engagemang i barnens bästa inlindat i det som barn tycker om och tar till sig: Spänning.http://www.umich.edu/~umfandsf/other/ebooks/Grimm/

  3. Nu får du det att låta som att jag är en anhängare av det moderna överpedagogiserade ”skydda barnen från allt som är farligt”-mentaliteten. Så är det definitivt inte.Jag föredrar också äldre sagor, som kan avnjutas som ren fiktion. Utifrån dem är det också enklare att diskutera och ta ställning själv. Inget är tillrättalagt och snuttifierat, som du säger.

Kommentera

