Var inte så hänsynsfulla!

Jag stannar till några minuter med kundvagnen för att mata dottern. Jag får en kö med kundvagnsförare efter mig, och ingen säger ett knyst.

Jag försöker undvika termer som ”typiskt svenskt”, men den här överdrivna hänsynen verkar vara något som är extra vanligt här. Människor som känner sig kränkta på ett eller annat sätt, men inte gör något åt det. De köande kundvagnarna är bara ett exempel.

Svär hellre åt mig och be mig flytta mig ”för helvete, gubbjävel!”. Jag tar mycket hellre något sådant än en mjäkig stackare som hellre sjunker genom marken än ber att få komma fram. Tankeläsning funkar inte – jag behöver rak kommunikation.

Dem där kundvagnskön stod säkert där i två-tre minuter innan jag upptäckte den och flyttade på mig. Tyck vad ni vill om att jag var hänsynslös nog att inte hålla koll på att folk kom fram, men jag hade faktiskt räknat med att bli tillsagd om så var fallet. Jag är inte heller den som anser att jag ska få företräde i alla sammanhang för att jag har ett barn med mig, så det var inget medvetet maktmissbruk, så att säga.

Att be om ursäkt för sin existens på det här sättet är inte bara irriterande för omvärlden, det är en förolämpning mot dig själv. Varför skulle du vara så oviktig att du låter någon annan gå före, trots att du kanske har bråttom? Jag propagerar inte för ohövlighet, jag tycker bara om klarspråk.

En reaktion på ”Var inte så hänsynsfulla!

  1. Det påminner mig om när jag var i London och trängdes bland allt folk. Om jag råkade trampa nån på foten så var det den personen som sa ”oh excuse me…” innan jag hann reagera. Efter att en hel drös personer ursäktat sig för att de råkade befinna sig under min fot var jag ganska irriterad.

Kommentera

