Fly inte från lidandet

Jag var 14 år, utmärkte mig på flera sätt och det uppmärksammades givetvis. Varje kväll tänkte jag på att avsluta mitt liv.

Z tar upp ämnet att fly från lidande. Det för direkt tankarna till min tid i högstadiet. Aldrig har jag mått så dåligt som då. Men inte förrän långt senare erkände jag det för mig själv.

Reagerade rent instinktivt på mobbningen genom att förneka den. Nej, det var inte mobbning. Jag var ju stark, och kunde inte kränkas så enkelt. Naturligtvis behövde jag inte hjälp heller. Om jag sedan mådde skit berodde det förmodligen på något annat.

I efterhand inser jag vilka värdefulla erfarenheter jag fick under den här tiden. Även om de naturligtvis hade kunnat bli min undergång. Jag blev stark, lärde mig att förstå mig själv och andra. Framförallt lärde jag mig att acceptera att det förgångna är förgånget – att inte älta.

Jag har träffat delar av den helhet som behandlade mig illa senare. Jag märkte en sorts underkastelse, men fick ingen tillfredställelse för det. Snarare blev jag övertygad om att jag gjorde rätt som utnyttjade erfarenheterna till min egen fördel, snarare än deras nackdel. Personerna verkade faktiskt omedvetna fortfarande.

Jag kommer aldrig att fly från lidandet igen. Bättre att gå med öppna ögon in och suga ut varje liten lärdom. Om jag flyr genom förnekelse föds en ångest som varar i åratal. Hellre då en kort stunds intensivt lidande.

En reaktion på ”Fly inte från lidandet

  1. Man kan inte gärna klandra sig för att man inte kunde bemöta sina problem rationellt om det kretsar kring elände som hände när man gick i högstadiet. Man är ju på många sätt bara ett barn då som såklart heller flyr undan.Förövrigt instämmer jag i att högstadiet var en riktigt jävla hemsk tid.

Kommentera

