Att tänka utan ord

Hur är det att tänka utan att kunna ett språk? Jag skulle gärna vilja uppleva det. Men jag skulle få problem att redogöra mina iakttagelser.

I Orwells bok 1984 finns det ingen motsvarighet till ordet ”frihet” i språket. Det påverkar människornas sätt att se på världen och sig själva.

Går det att utöva tankekontroll med hjälp av språket på här sättet?

En bättre fråga: kan vi tänka sådant som språket inte klarar av att beskriva?

Rimligen borde vi kunna tänka utan språk, eftersom vi på något sätt måste lära oss språket. Inlärningsverktygen är medfödda. Men kanske förstörs de i det ögonblick imiterandet och repeterandet övergår i förståelse. När en främmande kraft har tagit hjärnan i besittning.

4 reaktioner på ”Att tänka utan ord

  1. Jag såg en dokumentär som i princip helt övertygade mig om att vi bara precis kan tänka så som vårt språk tillåter oss. Det innebar att folk med litet språk då också bara kunde tänka därefter och att folk i länder med radikalt olika språk troligen också tänker olika som grupper.

  2. Har man inget språk är man hänvisad till att tänka med de sinnesintryck man har och det blir oundvilkligen också mer primitiva tankar i form av enkla bilder och odefinierade känslor.

  3. Ja, jag tänker mig också något sådant. Det innebär ju en hel del för ett mångkulturellt samhälle, om man tänker så. Går det någonsin att bygga något gemensamt utan ett gemensamt språk? Nej, det är nog vettigt att alla talar samma.

  4. Nu lät det där mer kontroversiellt än jag menade. Såg bara en lösning på en del av integrationsproblematiken i språket.

Kommentera

