Den hämmande skolan

Det mest frustrerande som finns är att hindras i sin utveckling av yttre faktorer som inte kan påverkas. Det svenska skolsystemet till exempel.

Jag har egna erfarenheter av en skola som inte alls fungerade som den skulle. Som elev i grundskolan var jag begåvad, men ack så lättpåverkad. Strävan att inte sticka ut vann över viljan att ”bli något”.Vet inte om det spelade någon roll, egentligen – för det fanns inte så stora möjligheter att komma längre än kursplanen tillät. När lärarna bara gav extrauppgifter, och inte verkliga möjligheter att utvecklas i mina bästa ämnen – ja, då var det egentligen ingen vits att vara ambitiös. Fick medelmåttiga betyg utan att anstränga mig.

De gånger jag ändå ansträngde mig kom de svagare elevernas reaktioner rent instinktivt: ”Plugghäst!”. De fick ju inte den hjälp de behövde, och för att täcka över sina tillkortakommanden var det bättre att få sina egna egenskaper att framstå som positiva. Alltså: coola killar är dåliga i skolan. Och alla unga osäkra killar vill ju vara coola, varför det blev en sorts trend att tjafsa med lärare, skolka och bete sig illa rent allmänt. Utom i praktiska ämnen, där det inte krävdes något ”pluggande”.

Hamnade på helt fel utbildning i gymnasiet. Borde ha gått Samhällsvetenskapligt program, eller möjligen Naturvetenskapligt, men hamnade istället på Elprogrammet. Tre bortslösade år, men jag träffade en av mina närmaste vänner där – så bortkastat var det inte. Men jag hade kunnat komma in på rätt spår tidigare, sluppit Komvux och vem vet vad jag hade gjort i dag. Nu ska jag inte skylla helt på skolsystemet. Givetvis spelade min egen lathet in också.

Det som stör mig med det system vi har i dag är att alla ska stöpas i samma form. Ett stort problem med vänsterpolitik i allmänhet, men här blir det extra tydligt. Alla är inte lika, och det är ren idioti att låtsas som om så är fallet. Jag tror alla skulle vinna på en skola där var och en fick chansen att utveckla sina starka sidor, och där de som har det svårare skulle få mer hjälp. Helt enkelt dela upp klasserna i olika grupper, eller varför inte hela klasser i olika svårighetsgrad.

Kommentera

