Skogsliv på riktigt

Jag vore ingen Mannen från skogarna om jag inte kunde överleva på enbart det naturen ger. Därför ska jag ta och utbilda mig själv framöver.

Bästa starten är förmodligen John ”Lofty” Wisemans Överlevnadshandboken, som ska inhandlas först av allt. Sedan bör jag skaffa mig en betydligt bättre kniv än bensinmacksvarianten.

Att köpa tält för flera tusen, campingkök och liknande tänker jag inte göra. Det är lite som att skjuta projektet i sank. Vitsen är att det ska vara primitivt, inte för att göra det svårare utan för vad jag uppnår. Frihet, den sköna känslan av att lära sig något och bemästra det.

Jag har gått kurser i sådant här förut, och är ingen direkt novis. Under militärtjänstgöringen bodde jag i vindskydd med mera. Men då var min inställning en annan: ”Vad fan ska det här vara bra för?”.

Återkommer om detta projekt.

2 reaktioner på ”Skogsliv på riktigt

  1. Det blir en mjukstart 🙂 Ska ägna vintern åt teori, så kommer praktiken i vår/sommar. Vore lite väl hardcore att börja med övernattningar i skogen nu.

Kommentera

