Begränsande frihet

Känn dina begränsningar och nå verklig frihet i tanken. Det låter klämkäckt och självklart, men är det egentligen självklart?

Större delen av min ”karriär” som tänkare har jag nonchalerat det naturvetenskapliga. Inte för att jag bestritt Darwins och andras idéer, utan för att jag sett det som tråkigt och faktamässigt utan möjlighet att bidra med något eget (ja, det är just det egna som lockar mig). Naturligtvis ett misstag, och jag är glad att jag kommit underfund med det. Faktiskt till viss del tack vare att information är så lättillgänglig på nätet.

Jag har allt mer börjat ta in evolutionsläran i mitt sätt att tänka, vilket gett en hel del nya perspektiv (men jag är absolut en amatör inom området). Tidigare var jag så totalt inkörd i att kunskap alltid kommer via subjektet, alltså är all kunskap subjektiv. Följdaktligen bör vi ägna oss åt människan innan vi försöker göra anspråk på att säga något om världen. Ja, problemet är naturligtvis att subjekt som ägnar sig åt subjekt kommer att få hålla på i all evighet – den eventuella omvärlden får vänta!

Men hur är det egentligen med att sätta subjektet som något primärt? Jag tror faktiskt det är felaktigt. Det så kallade subjektet är ju faktiskt inrättat i en biologisk organism som utvecklats under miljoner år. Sett ur ett sånt perspektiv är ju världen plötsligt primär! Lite ”hönan och ägget”-problematik över det hela.

Mitt tidigare sätt att tänka ledde till att jag sympatiserade, till viss del, med de så kallade feministiska idéerna. Nu pratar jag vetenskapligt feministiska – inte det Gudrun Schyman med vänner ägnar sig åt. Jag var så inne i att vi är fria individer som kan styra världen åt vilket håll som helst, och att allt förtryck med nödvändighet alltid beror på att någon medvetet förtrycker (utan den moraliska aspekten). Ett mycket vanligt misstag för den som inte har helhetsperspektiv. För den som tar in evolutionstänkande i det hela blir det inte längre någons fel att kvinnan haft andra sysslor än mannen, utan bara något som utvecklats under lång tid för att det behövde bli så. Att prata om hierarki blir bara konstigt.

Tänk om evolutionsläran ingick i någon typ av grundkurs oavsett utbildning på alla högskolor, som en sorts introduktion (tillsammans med alla andra viktiga och grundläggande teorier). Vilken skillnad det skulle bli. Tyvärr tror jag det hela beror på att naturvetenskap är rätt så otrendigt. Men nog fan behövs det helhetsperspektiv. Skulle helt klart motverka det skyttegravskrig som tyvärr blossar upp ibland mellan naturvetenskap och humaniora.

Ett biologiskt perspektiv på människan innebär att den individuella friheten inte är lika fri. Men bara medvetenheten om det kompenserar för det ”förlorade”. Det är självkännedom på ett annat plan.

Tillägg:
Det låter en aning som att jag skyller på min utbildning, men det gör jag inte. Mitt sätt att tänka hade jag långt innan jag ens funderade på att läsa på högskola. Så jag är ingen ”produkt” av min utbildning på det sättet.

Kommentera

