Gryningsfolket

Du som aldrig gått upp före klockan sex tror mig kanske inte. Men jag ska berätta för dig om ett strävsamt folk som existerar i samma värld som du och jag.

Jag är själv gärna vaken sent och sover länge, men jag har några gånger fått förmånen att se gryningsfolket.

De kommer i klungor, tysta och sammanbitna. På tåg, bussar och i långa pärlband av bilar färdas de tidigt om morgnarna, när många av oss fortfarande räknar det som natt. Stämplar in, dricker kaffe, huttrar av morgonkylan och härdas.

När du dricker ditt morgonte har de jobbat en halv dag redan.

De kommer hem före dig, och kanske ser du dem i affären. Utan att veta att de tillhör gryningsfolket. På helgerna försvinner de liksom, blir en del av Den andra världen – vår värld.

Det är en sällsam känsla att iaktta gryningsfolket, och att iakttas. När jag varit inne på deras domäner, stått där vid busshållplatsen, har jag förstått att de förstått. Att jag tillhör Den andra världen.

2 reaktioner på ”Gryningsfolket

Kommentera

