Prata med främlingar

I jantelagens Sverige är inledande konversation med en främling ofta tillräckligt för att chockera. Faktiskt rätt kul att testa.

Testa i affären nästa gång. Fråga en totalt okänd om tips på tesorter eller liknande. Se resultatet.

Prat om väder och liknande är ju bara ren artighet, ofta. Nu menar jag något väsentligt, information som du har nytta av.

Hittills har jag noterat en övervikt mot positiva reaktioner, men även en hel del häpna ansikten. Kan ju ha med mitt utseende och min klädsel att göra, men jag tror inte det har så stor betydelse.

Löjligt nog kan det här vara nog för att förgylla dagen. Både för dig själv och den ensamstående pensionär du väljer ut att prata med.

2 reaktioner på ”Prata med främlingar

  1. Fast det finns ju mer än jantelag här. Själv pratar jag inte med främlingar för att jag inte vill prata med dem, inte för att jag tycker det är konstigt ifall någon kommer fram och säger något.Känner man inte mig kan man mötas av två versioner – den trevliga, men också rena motsatsen. När jag går på stan är jag inte intresserad av att snacka med folk. Knappt ens de jag känner. 😀

  2. Nej, precis. Det beror ju på humör etc. Men ibland gör jag enbart för att se reaktionen, alltså som en sorts socialt experiment.

Kommentera

