Är du ditt jobb?

Förr kände man, i stor utsträckning, människor efter deras yrke. Snickarn, sotarn och så vidare. Det var deras identiteter lika mycket som deras yrken.

Hur är det i dag? Är jag ”journalisten”? Och vad säger det i så fall om mig. Speglar yrkesvalet min personlighet?

Mjo, till viss del. Jag är nyfiken, gillar att ifrågasätta och tycker om att förklara för människor så att de förstår.

Gäller det här för andra yrken? Vem är i så fall gynekologen? Vem är pr-konsulten?

Och vad är de människor som bara valt yrke efter framtidsutsikter och lön? Identitetslösa?

En reaktion på ”Är du ditt jobb?

  1. Det har nog allra mest med att göra vilket sorts jobb vi talar om. Poliser, läkare, lärare, piloter är nog ofta mycket sina jobb identitetsmässigt. Jag skulle också tro att många som utbildat sig av någon form av engagemang mer än lönen också rent allmänt tar till sig yrket som en identitet. Ju mer det bara handlar om lön, desto mindre identitet.Sen finns det nog individuella undantag, men jag tror ändå mest på den principen om engagemanget för det man gör helt enkelt.

Kommentera

