Tränar bort uttryck

Min sambo reagerar negativt på att jag använder uttryck som ”mellan tummen och pekfingret” och ”under resans gång”. Nu jobbar jag på att minimera dylikt i mitt språk.

Det är bra att vara medveten. Inte sällan behövs det hjälp att bli medveten från någon annan. Det vet Sofia att jag tycker, även om jag instinktivt kan reagera negativt på kommentarer. Just för att de avslöjar något om mig själv som jag ogillar hos andra.

Det här med att jag använder ideomatiska floskler (eller vad man ska kalla det) blev jag överraskad av. Kände mig jävligt gubbig, och tänkte direkt att jag måste sanera mitt språk. ”Mellan tummen och pekfingret”… Varför inte bara säga ”grov uppskattning”?

Den här typen av språkanvändande är vanligast i jobbsammanhang. Kollade igenom en gammal offert som jag skrivit, och upptäckte då ”under resans gång” med flera. Misstänker att språket styrts av sammanhanget, för det är en hel del gubbspråk inom näringslivet. Sporttermer blandat med kontraktsspråk och ideomatiska uttryck.

I slutändan är det så klart en subjektiv fråga. Fast för den som pratar med invandrare gör klokt i att rensa bort det ideomatiska. Det är just de uttrycken som är svårast att lära sig. ”Raining cats and dogs” med flera är ju en bra jämförelse.

Kommentera

