Snø og granskog

Det har snöat rejält här i ”norr”* de senaste dagarna. Som villaboende har det därför blivit en massa snöskottning.

Det har ju varit några snöfattiga vintrar, så jag tycker det är rätt mysigt med ett helvitt landskap. Har inte haft tid att ta några promenader, dessvärre. Upptagen med tung snö som ska undan.

Vår översnöade bil

Inser nu i efterhand att det inte är så illa med skottning. Annars var det en av orsakerna till att jag en gång flydde landsbygden – hatade ved och snöskottning och alla andra villasysslor. Men snöskottningen är bra motion, jag kan lyssna på brutal metal ostört i lurarna och gör dessutom nytta.

Känner mig på riktigt bra humör efter ett riktigt svettigt pass, faktiskt. Det är lätt att glömma bort vilken verkan tungt kroppsarbete har för kroppen. Tankearbetet går ofta i samma takt, och gör det inte det hamnar man i ett närmast meditativt tillstånd.

* Det där med citationstecken kring ordet norr kommer sig av att folk ofta räknar Dalarna/Gävle-regionen till Norrland. När det i själva verket ligger i mitten.

3 reaktioner på ”Snø og granskog

  1. Som skåning känns faktiskt allt norr om Hallandsåsen som norra Sverige. Faktiskt. Det är alltid lika förunderligt att höra talas om Sthlm som något som alltså ska ligga i södra Sverige. Jag har för bövelen 60 mil dit rakt upp i norr… Det går inte att omvandla till södra Sverige för mig hur jag än försöker.

  2. Jag skulle tro att de som bor i Norrbotten ser allt från Östersund och neråt som södra Sverige. Vi i ”mitten” har ett mer neutralt perspektiv 😛

  3. Något liknande kom vi ut till Idag jag och din bror när vi skulle åka och handla. Det var bara att börja och plöja! =P

Kommentera

