Hur extrem är du?

Kan du vara dig själv helt och hållet? Utan att människor drar sig undan och utan att polisen jagar dig och vill låsa in dig.

Det är lätt att få för sig att ens tankar är så absurda och extrema att de måste hållas hemliga till varje pris.

”Ska jag spotta chefen i ansiktet?”, ”Ska jag dra ner byxorna och vråla ‘Nu jävlar kommer jag och tar er!’ bland små barn?”, ”Ska jag kasta den här dyra kameran i ån?”, ”Ska jag gå av tåget mitt i ödemarken, tio mil hemifrån?”.

Jag tror den här typen av tankar förekommer hos de allra flesta. Få går över gränsen och gör handling av tankarna. Snarare är tankarna där för att hela tiden kolla av ens egen moral, och tala om för sig själv var gränsen går.

Uteslut alltså dylika ”tvångstankar” när du frågar dig hur extrem du är.

Frågan är: om du handlar precis som du tycker att man bör handla, och om du säger vad du tycker om saker och ting – accepteras du då som du är? Eller drar sig människor undan?

Jag tror att vi kommer undan med betydligt mer än vad vi tror, ofta. Själv har jag börjat vara oförställd allt mer i min samvaro med andra (ännu återstår en bit), och har fått nästan odelat positiva reaktioner på det. Folk gillar att man säger vad man tycker, speciellt när det handlar om kontroversiella ämnen – ja, det är så det verkar.

Men det är nog vanligt att människor går runt och tror sig vara extrema, farliga och bära på mörka hemligheter – när det egentligen är något vanligt och kanske till och med sunt.

3 reaktioner på ”Hur extrem är du?

  1. Folk drar sig undan och folk pratar skit om en, iaf här. Men fördelen är att man är mer nöjd med sig själv och mår bra. Jag bryr mig inte heller om vad folk tycker om mig där jag bor och vi behöver inte dom. Vi har eget företag och behöver inte fjäska för någon. Vissa uppskattar då man är rak och ärlig men dom flesta blir bara förvånade och tycker man är konstig och pratar med andra om det. Inget att rekommendera egentligen förutom att man mår oförskämt bra av att oftast säga vad man tycker om folk och till folk.

  2. Just fan, den skulle man ha sett. Jag är lite såld på klassiska good vs evil-filmer. den 27 januari 2009 06:34 RaderaBlogger GalaXyBloggen sa… Den var skitbra som sagt. Den rekommenderar jag varmt.

  3. Det här med att få vara sig själv, någorlunda, samt utveckla sin särart, är nog förbehållet folk som inte är t ex kvinnor i Kina, döttrar i Mellanösterns fattigaste byar, etc…Det är en lyxvara för den västerländska människan.

Kommentera

