Andra vägar

Vad skulle du göra om du inte gjorde det du gjorde just nu? Och då pratar jag om riktning i livet, inte sittandet framför datorn.

Jag kan se några olika vägar för mig om jag inte vore journalist/egen företagare. Det handlar om sådant som jag kan tänka mig att göra, alltså. Först de som jag skulle kunna syssla med direkt. Har alltså kunskaper och erfarenhet för:

Kvällstidnings/dagstidningsreporter
Språkforskare
Informatör
Medierådgivare för företag
Pressansvarig eller liknande på olika företag och myndigheter
Författare
Musiker

Sådant som kräver vidareutbildning/erfarenhet:

Studievägledare
Arbetsförmedlare (ja, faktiskt – men det är coach-biten som lockar)
Skådespelare
Tolk
Bonde (ej djuruppfödning)
Ölfabrikör
Psykolog/terapeut
Fritidsledare
Arkeolog
Dataspelsutvecklare
Lärare (svenska/filosofi/medieämnen ”kan” jag – pedagogiken saknas)
Student (läsa vidare, alltså – förmodligen beteendevetenskap eller naturvetenskapliga ämnen)

De yrken som känns mer spännande än andra har jag markerat med blått.

Kommentera

