Kan vi förlåta oss själva, och andra?

Ånger kan vara destruktivt. Som att försöka ro en båt med ankaret ilagt. Samtidigt kan ånger fungera som en bra anledning till förändring.

Det finns många gärningar jag gjort i mitt liv som jag inte är stolt över. Några som jag bara skäms över, och några som väger lite tyngre. Som att med berått mod sänka det lokala grodbeståndet betänkligt. Då var jag väldigt ung. 10-12 år gammal.

Om jag kunde skulle jag spola tillbaka tiden och ge den där pojken en örfil. Men tjänar min ånger något till? Jag tror att den får mig att försöka vara en bättre människa i dag. Jag går vidare och räddar grodor, och insekter, om jag får chansen. Och hindrar andra från att göra det jag gjorde. Medkänsla? Nja, men världen blir inte bättre av att de dör. Hade jag behövt dem för föda hade det varit något annat.

Sonar jag mina gärningar? Kan man verkligen göra en handling ogjord? Är det bättre att ångra sig än att skylla ifrån sig på ”utvecklingsfas som man”, ”samhällets påverkan” och ”jag lärde mig något”?

Kan samhället någonsin förlåta grova brottslingar för sina gärningar? Så som det är tänkt att fungera. Skulle det vara enklare att förlåta om straffen var hårdare?

3 reaktioner på ”Kan vi förlåta oss själva, och andra?

  1. Ang personer som Zethraeus. Att sitta och påstå att man är ångerfylld i media är ju inte alls det samma som att personen öht är ångerfylld och sen är ju ånger inte hela kråksången heller, utan det hela bör mer handla om huruvida personen är kapabel att begå ett liknande brott eller inte igen. Det kan man ju såklart aldrig garantera, men jag tror nog att en intervju med några rättspsykiatriker är bättre än inget alls inför frisläppandet av den typen av mördare som tex Zethraeus är. 14 år är faktiskt inte alls nån tid för att ha mördat folk. Vi kan ju fråga de anhöriga vars vägnar vi straffar mördaren om de är nöjda till att börja med. Hela poängen med att staten straffar istället för de anhöriga måste ju vila på att man gör de anhöriga nöjda. Annars tappar straffet legitimitet.

  2. Nu talar vi dessutom om SVENSKT fängelse, inte någt annat. Att sitta i svenskt fängelse i 14 år och ändå få chans att både gifta sig och fixa ungar, tydligne även läsa ämnen på universitetsnivå… Nej låt han va där inne så vi övriga får känna oss trygga. Han är dessutom återfallsförbrytare, och lyckats bli dömd för brott inom fängelsets väggar. Låt de anhöriga och de överlevande offren ha frid.

  3. Uppenbarligen har han inte ångrat sig speciellt mycket, han lyckas ju bli fälld för nya grova brott trots att han sitter inne…Men visst, tidsbestäm hans straff. Borde ha gjorts från början.Låt oss säga att 20 år är ett vettigt straff för ett mord. Fyra mördade = 80 år. Sedan lägger vi till sex mordförsök, säg 10 år styck. Då har vi 60 år till, totalt 140 år. Där har du ditt straff. Då bjuder vi dessutom på olaga vapeninnehav och eventuella andra brott i samband med morden/mordförsöken. Personligen tycker jag man ska koka lim på fanskapet.

Kommentera

