Hur lite kan man leva på?

Jag drömmer om en timrad stuga mitt i vildmarken. Frågar mig vad som är nödvändigt för att uppfylla en sådan dröm.

I dag åker jag till affären och skaffar allt jag behöver, äter en pizza ibland och behöver inte bekymra mig över att vara hungrig. Men hur skulle det vara utan affärer och pizzerior?

Räcker det med fisk och vilt, och de grödor som går att odla i det här klimatet? Om inte, vad krävs utöver detta?

Jag har en lite mer avancerad dröm, som är en kombination av den första och modern forskning. Tänk ett klassiskt torp, sol- och vinddrivet för elektricitet och avancerade tekniker för att odla. Och de senaste rönen inom energi/uppvärmning.


Lockande

Det skulle vara intressant att genomföra ett projekt av det här slaget. Med villkoret att forskarna får helt fria händer skulle det kunna betyda mycket för miljö och människor framöver.

Tanken med mitt överlevnadsprojekt är lite grann att nosa på vildmarken, kanske få inspiration och idéer.

Kommentera

