Skön logik

När jag går ut från pizzerian ser jag bokstäverna a-r-d på dörren, fast bakvända. Jag skjuter och dörren går upp.

En sån där liten sekvens kan göra mig på bra humör. Jag ser texten, räknar med att den som skrivit den tänker rationellt. Jag knuffar dörren för att knuffa är motsatsen till att dra. Och jag behöver inte misslyckas med dörröppnandet innan jag kommer ut.

Det är logiken, den sköna. I sin enklaste form är den som allra vackrast. Det som inte är måste icke-vara.

Kommentera

