Boken har kommit

Mitt exemplar av Överlevnadshandboken har nu anlänt. Den var knappast liten och smidig för bärande i benficka/jacka som jag hade trott.

Nu står det faktiskt mått på sidan där jag beställde boken. Det var dock inget jag reflekterade över. På bilden nedan syns boken i händerna på en relativt storväxt åttamånaders bebis.

”Blir det bark i vällingen i dag, tro?”

Jag har hunnit bläddra i den en del. Gick direkt till ätliga växter och konstaterade att träd är intressantare än man kan tro. Frön från tallkottar ska tydligen vara en delikatess rostade, och innerbark är näringsrikt. Rötter och kåda är också ätligt.

På tal om träd är det naturligtvis ett absolut måste att testa barkbröd – ni vet sånt som de åt under ransoneringstiden. Kan ju bli nödvändigt i vilket fall, i dessa kristider… 😉

Kunde inte låta bli att kolla upp fällorna också. Eftersom boken är gjord även för afrikansk natur finns det apfällor och annat man kan lära sig att konstruera. Intressant, men inte så användbart. Tur att jag inte fick tag på detta när jag var ung. Då hade jag förmodligen byggt dem.

Kommentera

