Into the wild

I dag ska jag och min kompanjon ut i skogen och ha företagsmöte. Korvgrillning samt diskussion om kommande projekt.

En eldstad vid en delvis frusen fors är en betydligt kreativare miljö än ett mötesrum. Återstår att se vad vi kommer upp med, och vad vi tar tag i.

Själv funderar jag på en webbshopp, vid sidan av ordinarie verksamheten. Har några idéer, men inget som är färdigutvecklat.

6 reaktioner på ”Into the wild

  1. Låter riktigt trevligt. Grilla ute i kylan, det har jag inte gjort sen jag var liten.Fan, jag skulle också behövt nån form av webshop som extrainkomst. Men i dessa kristider är det ju svårt att komma på hållbara lösningar som säljer något… Jag vet inte hur många ämnen jag har betat av i huvudet utan att någon kändes bra.

  2. Terra:Det var trevligt också. Kom på en hel del bra grejer. Enades om att det är bäst att göra något som ligger nära en själv, så att man slipper läsa in sig på något nytt. Men annars öppnar ju bestämmelserna kring så kallade hushållsnära tjänster en del möjligheter. Folk behöver alltid hjälp med datorer etc.GalaXY:Ah, tack för erbjudandet. Det kommer jag förmodligen att utnyttja. Jag trodde det fanns bra och billiga färdiga lösningar för webbutiker, fast de kanske inte är så bra?

  3. Re: DanBilliga webblösningar är inte bra. Dyrare är ok men blir just dyra i längden för att du betalar 1000kr per moms för en shop i månaden. Det drar fort ihop. Dessutom ser en sådan shop just ”färdig” ut. Det vill säga att många har samma och det ger ingen ”identifikation”. Den är inte heller skräddarsydd för dina behov. Det finns hur mycket som helst att säga om det men idag ska det vara enkelt och inte en massa ”flash” som gör att sidor och bilder tar en massa tid att öppna upp. Kunden lämnar sidan då. Kunden lämnar även sidan om kunden inte inom 2-3 sekunder är på väg att hitta det han söker, eller om det inte känns bra. Vår webbutik vi har nu är byggd av dom som gjort det billigt. Ändå gick den på runt fyrtitusen totalt och den är på långa vägar inte så avancerad som vi vill ha den. Vi har nu en färdig butik som en kille som är webbdesigner först plockat ihop från en så kallad ”open source” zen-cart. Det är liknande OS Commerce fast ska vara bättre. Sen är den specialbyggd för oss enligt en lång lista med önskemål vi ville ha. Det kommer att bli den mest avancerade på marknaden. Vi gjorde ett fast pris med en kille men han är sjukskriven för ryggen nu. Då han är frisk och kan visa oss hur det funkar ska vi lägga in alla produkter, kommer att ta två månader. En sån shop skulle kosta 100-150 000 om du skulle beställa den av en firma. Vi gav 20K. Men det var inte det jag tänkte hjälpa dig med i första hand. Du måste ha hjälp med att utvärdera om den produkt, de produkter du tänkt köpa in går att sälja till konkurennskrafiga priser på den marknaden och om det lönar sig. Jag har ett par ideer jag kan dela med mig av som vi inte ska satsa på. Säg först vad du ska satsa på och vad du kan satsa i pengar. Vi har satsat nästan 800K totalt nu på tre år allt som allt med lager, markandsföring, webbshopar, mm. Det går inte att gå in med bara en liten slant. Man ska vara nischad på webben, ha mycket, bästa sortimentet och ha bra priser. Sortiment är viktigare än lågt pris oftast, men kunderna kräver även låga priser på det man säljer. Kunderna är kräsna, dom har rätt att vara det.Mats

  4. Mats:Tack för att du tog dig tid. Låter definitivt som det är bökigare än vi hade tänkt oss…Några idéer vill jag inte lägga ut här i bloggen. Men vi har två olika koncept vi tänkt gå vidare med.Jag kommer nog att maila dig framöver.

  5. Ja det är bökigt.. Det tar lång tid innan riktiga pengar kommer in, om nånsin. Många är dom som startar webbutiker glada i hågen med förhoppningen om att snabbt kunna leva på det. Det tar 2-3 år oftast och det krävs stora investeringar i form av stort sortiment på bredden och bra lager på djupet så att man kan ge kunder snabb och bra service. Det krävs att man kan lite om SEO och framför allt att man har en bra ide som sagt. Dom flesta poppar upp och försvinner inom ett år. Man ska ha annat man lever på, tex annan affärsverksamhet som man sen lägger ut på internet eller ett jobb och börja på fritiden. Då kan det gå. Ja mejla mig gärna;)Mats

Kommentera

