Misslyckanden och vidskepelse

Det var givande med skogsmöte. Naturligtvis gick det inte att vara kreativ utan att spåra ur med folkölsfilosofi.

Jag och kompanjonen diskuterade likheten mellan rädslan för misslyckanden och vidskepelse. I båda fallen handlar det om rädslan för det okända, och i båda fallen handlar det om att tankemässigt fängsla sig själv.

Vi pratade även om vad det innebär att misslyckas. Jag försökte komma på ett bra exempel på ett misslyckande i mitt liv, men kunde inte. Nu tror jag inte att det är jag som är perfekt, utan snarare är det ett tecken på att varje misslyckande lett till något annat mindre misslyckat.

Det tål att tänkas vidare på.


Eldens sken har gett upphov till mycken vidskepelse. I mitt fall beror ”stirret” snarare på viss mättnad och belåtenhet.
Kommentera

