Dagens citat…

…kommer från Terra Incognita, som skriver om katolicism bland annat.

”Finns det öht något mer tråkigt att uppleva som människa än en gudstjänst i en svensk protestantisk kyrka? Med få undantag är det en ohelig kombination av sömnpiller, fjantighet och depression.”

Jag skrattade åt formuleringen. Men jag kan bara hålla med. De gånger jag varit med på dylikt har jag istället ägnat mig åt att studera den, ofta, vackra inredningen i kyrkorna. Tavlor, kors, mosaik, skulpturer med mera.

Är även svag för riktigt gamla biblar, skelettdelar, avbildningar från bibliska händelser och liknande. De kan ge samma sorts svindlande litenhetskänsla som att blicka upp mot en stjärnklar himmel en vinternatt.

Kommentera

