Varför finns det fortfarande religioner?

Är det faktum att religioner fortfarande finns ett existensberättigande i sig?

Jag läste i går någon som menade att katolicismens överlevnad är ett bevis på dess duglighet. Det var ju ett felslut (det är inte bara ”bra” grejer som överlever), men jag började fundera på varför världsreligionerna fortfarande existerar. Varför har inte vetenskapen ”vunnit” än?

Själv tror jag det beror på en historisk kontinuitet. Religioner ärvs vidare, och överlever just för att ingen vill säga emot sina förfäder. Om mormor var kristen så blir lille Kalle det också, för att han inte har hjärta att avsluta en tradition. Ungefär så. När det gäller islam tror jag den här faktorn är mycket viktig. Lille islamske Kalle kanske för traditionen vidare mer för att han blir stenad till döds annars, snarare än gör mormor ledsen, men det är en annan fråga…

Lägg sedan till människans behov av andlighet. Och addera även den vånda det innebär att inse sin egen dödlighet. Hur tacklar man något sådant? Ja, det går att acceptera eller förneka.

Religion ger samhörighet med en tradition, bjuder på andlighet med en touch av mystik och löser dessutom existentiellt lidande. Hallelujah! Tacka fan för att ett sådant kanonrecept överlever. Eller, det är väl inte fan man ska tacka kanske…

När jag skriver om religion är det förresten inga försök att ta billiga poäng på smutskastning. Jag är genuint intresserad av varför många smarta människor väljer att bli religiösa. En av de bättre diskussionerna hade jag faktiskt med far och son pingstvän för några år sedan. Vi diskuterade livet, universum och allting över en bunt koppar te.

Kommentera

