Välj religion

Vilken religion skulle du vilja att vore sann, om du fick välja en enda?

Alla religioner har sina sätt på att beskriva skapelse och undergång. Vilken av dem skulle du vilja att stämde? För att gör det hela intressantare lägger jag till två villkor:

  • Du måste välja. Du får inte välja att inte välja någon.
  • Du får inte välja buddhismen (den skär sig inte lika mycket med vetenskap etc). Sen hävdar vissa att buddhismen inte är en ”riktig” religion, eftersom Buddha inte är gud. Så det känns rätt att utesluta den i vilket fall.
Personligen funderar jag på hinduismen. Den har flera gudar och diverse intressanta inslag överlag.

Om mytologier blir ”tillåtna” att välja är ju asatron intressant. Kriga och dricka mjöd hela dagarna, aldrig slut på mat och återuppstå efter slaget. Men jag tror faktiskt att den grekiska mytologin är ännu mer intressant. Även de egyptiska gudarna är intressanta.

Men välja måste man. Här är mina val:

  • Om man inte får välja mytologier: hinduismen.
  • Om man får välja mytologier: den grekiska mytologin.

Den gamla goda kristendomen är ju rätt trist, men det är kanske för att den ligger så nära till hands? Intressant blir den först runt Uppenbarelseboken, där de fyra ryttarna, änglar med domedagstrumpeter och månghövdade vidunder dyker upp. Ja, och Lucifer själv så klart.

4 reaktioner på ”Välj religion

  1. Estetiskt val: Katolicism (snacka latin, leka exorcist och bygga katedraler – whats not to like)Identitetsmässigt val: Asatro (det är något primalt tilltalande med runor, naturdyrkan och krigarvurmen)Intellektuellt val: Liberal kristendom eller judendom (vetenskapsvänligast)

  2. Vadå mytologier? All religion är mytologi för den som inte är troende!Och varför får jag inte välja buddhismen? Den har klart religiösa inslag som tron på återfödelse, karma och för den del gudar (även om en buddhist inte bör förlita sig på dem).Jag väljer buddhism.Om jag inte får välja buddhism, så vet jag inte vad jag väljer.. Hinduism lockar, enär där finns yoga och andra sinnesutforskande och esoteriska inslag. Jag kan se mig själv sittandes i meditation över obskyra inslag i Yahahah-sutran..

  3. Du har helt rätt om katolicism, Terra. Att bo bland gamla böcker i enorma katedraler är lockande.Men jag får stå mitt kast som inte tänkte efter ordentligt innan jag valde.

  4. Skillnaden mellan religion och mytologi tänkte jag inte gå in på i inlägget, Vinrusiga. Om allt ska definieras (vilket krävs i många fler fall än detta, om man vill vara ”korrekt”) blir det hela oläsligt.Religioner har utövare, seder och traditioner (och även kyrkor, vissa av dem) medan mytologier kan vara ”döda religioner”. Vad jag förstår är mytologier även underordnade, eftersom det finns myter som är del av religioner (myten förklarar bara en del av läran). Nu blandar jag ihop mytologier och myter, men du får Googla på den skillnaden om du är intresserad.Att allt är mytologi om man inte tror på det kan stämma om du vill det, beroende på vilken definition av mytologi du väljer. Om det vore så enkelt skulle det dock förmodligen inte finnas två skiljda begrepp.

Kommentera

