Sökande

Handböcker om hur man får ett lyckligt och bra liv verkar gå bra. Men är det verkligen rätt väg att gå att börja med någon annans råd?

Min metod är att skala av så mycket som möjligt, lära känna det som finns där under och sedan börja bygga. Om jag börjar med att söka yttre hjälp utan att ens känna mig själv, hur ska jag då lyckas förstå och lära mig något alls?

Det är inte fel att fråga om råd och vägledning, och det är inte fel att gå en upptrampad väg. Det här är ju upp till var och en. Men den som inte känner sig själv känner inte sina frågor, och vet inte heller vad den vill ha råd och vägledning om.

Den här processen är ingen engångshändelse. Att strippa bort alla dessa kunskapslager och börja om, att revidera, är något alla måste göra flera gånger under ett liv. Åtminstone är det min uppfattning.

Kommentera

