Vilket samhälle är mitt?

Skulle jag trivas bättre som stadsbo i ett annat samhälle? Är det tidsandan som får mig att dras till glesbygden?

Frågeställningar av typen ”tänk om” är egentligen meningslösa, men kan vara nog så stimulerande för både fantasi och personlighet. Genom att placera mig i olika tidsåldrar lär jag känna mig själv bättre.

Hur skulle jag trivas i det antika Rom? I 1950-talets USA? I Paris eller London på 1930-talet? Förmodligen bättre än i Stockholm 2009, tänker jag mig. Men å andra sidan har jag aldrig bott i Stockholm.

Människor som säger att det var bättre förr har ofta varit med om det ”förr” de refererar till. Själv sitter jag och drömmer om tidsåldrar jag inte ens varit i närheten av att uppleva. Via film, visst, men det kan knappast räknas.

Det typiska med att drömma sig tillbaka är att allt det negativa kapas bort, och det positiva romantiseras. Fråga vem som helst som växte upp i ett trångt hus med åtta syskon (varav kanske tre dog) i början av 1900-talet – om du hittar någon som lever – om de skulle vilja göra om det. Svaret är förmodligen nej. Något annat som inte alls stämmer med oss som lever nu och drömmer tillbaka är att vi har upplevt det här just nu. Det hade inte de som levde på 1950-talet. Att leva på 1950-talet med minnen från 2009 är något helt annat, förutom att det är omöjligt.

Den bekvämlighet som finns i dag saknar motstycke i historien. Nära till allt, bra sjukvård, bra mat som förmodligen inte gör dig sjuk, ändlös underhållning och kommunikationsmöjligheter som är helt fenomenala. Ändå, när jag tänker på allt detta, känner jag mig inte hemma. Och jag vill vara kvar här, på avstånd.

Jag försöker föreställa mig det samhälle som skulle dra mig till sig, och inte vilja ha detta avstånd.

Kommentera

