Den svenska polisen

För att anknyta till inlägget här nedanför. Den där razzian hemma hos pistolmannen gav mig en helt ny uppfattning om den svenska polisen. Inte så mesig som jag hade föreställt mig.

Jag minns att vi pratade musik där i soffan. Hade MTV på och klagade över utbudet. Pistolmannen gillade själv gammal hårdrock, och tyckte jag såg ut som sångaren i The Cult.

Plötsligt knäppte det till i dörren. Två sekunder senare var lägenheten full av beväpnade män, både civilklädda och i uniform. De hade dragna vapen och en man skrek till oss:
– Händerna på huvudet. Händerna på huvudet, för helvete!

Jag upplevde en blandning av skräck och smicker. Någonstans där inne kände jag mig så cool och hård som fick vuxna beväpnade män att bete sig så här mot mig.

Jag blev inknuffad mot väggen. Händerna drogs ner bakpå ryggen och jag fick sparkar på vaden. Klick – handbojor på. Blev visiterad. Stod alldeles stilla och allting kändes helt overkligt. Hörde pistolmannen jämra sig. Han hade tryckts ner på golvet på mage.

En polis kom med pistolen, som var laddad med två skott. Jag och min kompis fördes ut, och pistolmannen drog de ut sedan.
– Släpp dem, de har inget med det här att göra, försvarade han oss.
Väl på polisstationen förhördes jag och kompisen och släpptes sedan. Det hela hade handlat om att pistolmannens flickvän anmält honom för pistolhot. Något vi också blev utfrågade om.

Jag drog mig till minnes att jag hade hört bråk vid ytterdörren på morgonkvisten. En upprörd kvinnoröst och en upprörd pistolman. Kvinnan hade gett sig av. Mer hade jag inte hört, och inte kompisen heller. Det påstådda pistolhotet hade vi inte sett något av.

Det här var en upplevelse för livet. Det är fullt möjligt att den medverkade till att jag och vännen aldrig gled in på någon kriminell bana. Framförallt fick vi en respekt för den svenska polisen som vi inte hade haft förut. Inte en skräck-respekt, utan en sorts beundran för att de gör ett bra jobb.

Träffade förresten pistolmannen några månader senare. Undvek honom och trodde han var arg på oss. Det var han inte. Han hade blivit av med sin pistol, men åtalades inte för något utöver olaga vapeninnehav.

Kommentera

