Självsortering

Jag skrev en rätt misslyckad post i min gamla blogg om det här med -ismer. Nu gör jag ett nytt försök.

En del människor tycks leva som paketlösningar. Vare sig det är ”Lenin-Marxister”, ”nihilister” eller ”liberalister”. Själv har jag väldigt svårt att förstå hur någon kan placera sig i ett fack med sådan lätthet.

Missförstånden förra gången gick ut på att en del läsare trodde att jag inte hade ”koll” på -ismerna, och vilka jag sympatiserar med. För det är just det jag har. Däremot har jag svårt att helhjärtat kunna placera in mig någonstans.

Det finns så många -ismer jag sympatiserar med att det inte är någon idé att rabbla upp dem. Och då handlar det om vitt skiljda -ismer, som egentligen inte borde gå ihop. Att bara kalla mig nihilist, till exempel, känns inte rätt. För jag köper inte allt i den -ismen. Ej heller i någon annan -ism. Och det går inte ens att säga vilken -ism jag sympatiserar mest med för tillfället. ”Jag sympatiserar till viss del med X, men inte den delen som har med Ö att göra. Där tycker jag att Y har en bättre tanke, fast jag föraktar å andra sidan Y i största allmänhet”.

Som sagt: vissa människor lever efter sina sorteringar. Kanske försöker de följa sina -ismer så till den milda grad att de tvingas ljuga för sig själva, och förvränga sina egentliga åsikter: ”Vänta nu, hur kommunistiskt är det att köpa en sån här jacka?”.

Min inställning leder för övrigt till en del andra problem. Närhelst människor frågar mig vem jag är och vad jag tycker kan de inte vänta sig något kort svar. För jag är motsägelsefull som person, och inte ens motsägelsefullheten är konstant och konsekvent.

Kommentera

