Atlantis återfunnet?

Jag älskar myter och sagor. Speciellt när det gäller avancerade samhällen som sjunkit i havet och liknande. Nu funderas det på om mytomspunna Atlantis återfunnits.

Kan direkt säga att nej, det är nog inte Atlantis. Något fel på mätutrustningen kanske? Skulle vara kul att höra vad en geologiskt kunnig säger om saken. Terra, vad tror du?

Det här med myter och mystik är annars något jag har ett komplicerat och kluvet förhållande till. Jag vill bedra mig själv, eftersom världen blir attraktivare i ett illusoriskt skimmer. Men jag förmår inte göra det, eftersom äkthet och sanningsjakt är en viktig del i mitt livsprojekt om mig själv.

Om det nu är Atlantis som hittats, och legenden stämmer – ja, då är jag den förste att hurra.

2 reaktioner på ”Atlantis återfunnet?

  1. Om vi bortser ifrån att Atlantis så uppenbart är påhittad av Platon och kanske är det ursprungliga ”Det var en gång..”, så vill jag att det är Atlantis.. Snälla världen, låt det vara så. Eller R’Lyeh (aningen felplacerat).Jag delar din inställning till myter, Dan, så därför vill jag samtidigt inte att det är Atlantis. Om vi skall tro legenden, så är den sänkt av själva gudarna. Att återupptäcka och – Zeus förbjude – återuppväcka en sådan stad är nog inte så vidare bra. För att vara kluven en andra gång – sätt mig på första ubåten!Terra: Tror du att det finns hittills upptäckta sjunkna städer? Den där saken utanför Japan t ex?

Kommentera

