Fisk

Det händer inte så mycket med Projekt överlevnad nu under vintern rent praktiskt. Jag utvecklar istället projektet teoretiskt, och funderar ut vad jag vill att det ska leda till. Nu är jag inne på ett fisk-spår.

Sedan jag var liten har fiske varit en stor passion. Fisk har dessutom varit en rätt stor del av födan. Abborre, öring, röding, en och annan gädda och lake har slunkit ner. Jag pratar då om egenfångad fisk. Lake smakar väldigt likt torsk, ifall nu någon tänkt avfärda den som skräpfisk.

Jag tror att de flesta fisksorter smakar bra bara recept och tillagning är rätt. Stuvad lake är till exempel gott, medan gädda helst ska kokas och serveras med pepparrotssås eller malas till färs och bli burgare. Öring och röding har andra kvaliteter och ska stekas eller grillas, liksom abborre. Sedan är rökning en process som fungerar till och med på braxen.


Abborre – Perca fluviatilis – mat

Min kunskap om fisk och fiske är rätt hyfsad. Över medel, men ingen expert kan man säga. Att inte ta in det i projektet vore rätt dumt. Samma sak med svampkännedomen som jag också haft sedan barndomen. För det är det här som förändrats lite när jag funderat på projektet: det är inget experiment, utan en läroprocess som ska leda till praktisk nytta.

Det känns motiverat att ta upp och slå ihjäl fisk om man ska ha den som föda. Jag har annars för vana att släppa tillbaka fångsten när kampen är vunnen. Något som i sig kan sänka värdet på fisket, faktiskt. Ingen trofé liksom.

Kommentera

