Hälsotrenden

Jag vägde mig i går på en ny våg som inskaffats till hushållet. Den talade om för mig att jag, som 190 centimeter lång, borde väga 76 kilo. Något som orsakade en skeptisk fnysning.

Hur ska man egentligen se på dessa hälsoråd? Både tränings- och födomässigt alltså.

Istället för att dras med i det trendiga tänket försöker jag föreställa mig hur människan rörde sig och åt en bra bit tillbaks i tiden. Då tänker jag tusentals år alltså.

Ja, inte fan tror jag någon motionerade. Fysisk aktivitet kom av det dagliga arbetet och jakten. Och lekar. Vilket i sig innebär att några inte rörde sig speciellt mycket. Kvinnorna till exempel.

Vad åt vi? Kött, fisk, rötter, bär och växter. Det som fanns i närheten av hyddan, tältet eller grottan.

Det här sättet att leva gav upphov till oss här i dag.

Kan man dra någon sorts slutsats av bronsåldersmänniskans beteende och använda som rättesnöre? Eller tänker jag helt fel här?

En annan fundering: borde inte evolutionen, på lång sikt, anpassa sig efter vår moderna stillasittande livsstil?

Det här brukar jag tänka på när jag står på träningsapparaten och trampar mina 40 minuter.

En reaktion på ”Hälsotrenden

  1. Det finns folk som menar att vi borde äta som våra förfäder. Sök efter ”stenåldersmat”. Jag kan inte mycket om näringslära, så huruvida det är en bra sak eller inte tänker jag inte uttala mig om, men du är väl liksom jag naturligt skeptisk emot alla dieter..

Kommentera

