Negativitet sammanbunden med politiskt intresse

Ju mer involverad i politik jag är, desto gnälligare blir jag som person. Just nu har jag ett rejält avstånd och mår väldigt bra.

Runt valet 2006 var det riktigt illa. Hängde med ordentligt i den så kallade debatten, och hamnade själv i någon sorts fållor som gillras upp av dels politiker, dels media. ”Välj mellan A eller B” var det som gällde i de flesta frågor.

Utan att tänka mig för tog jag ställning, och började bete mig som en trogen anhängare till den fålla jag valt.

Att ta ställning på det sättet är inget för mig. Det tar fram det sämsta i mig. Däremot fungerar jag väldigt bra som vägledare åt andra – med kravet att jag håller mig neutral. Annars blir det personligt och dåligt.

Mycket beror förstås på hur förenklat svart/vitt allting presenteras. Så enkelt är det inte, men det finns inget annat val. Om det blir för abstrakt skiter ju folk i att rösta.

3 reaktioner på ”Negativitet sammanbunden med politiskt intresse

  1. Politik engagerar mig. Därför hatar jag det också, för saker som engagerar och samtidigt innehåller massor av negativa saker äter liksom upp ens mentala reserver.Jag känner mig alltid matt av att snacka/skriva politik.

  2. Det var nån som sa att de var imponerade av mitt engagemang när jag bloggade om vetenskap/geologi. Kan ju säga att 1000 meningar populärvetenskapligt svamel är inte hälften så påfrestande att skriva som 10 meningar politik.

  3. Problemet är ju att det aldrig går att få perfekt. Det finns alltid saker att ändra på. Därför beundrar jag på många sätt yrkespolitiker. Deras jobb lär gå ut över hela deras liv i övrigt. När sen någon klagar på deras löner kan jag bli sur ibland.

Kommentera

