Shopping

I dag ska vi åter besöka Babylon och buga inför Mammons altare. Shopping, alltså. Rent generellt hatar jag stormarknader och shopping, men det finns vissa positiva delar.

Att titta på människor är en stor passion. Att lyssna på dem är en ännu större. Vad pratar de om, vad tycker de är viktigt, vad är de oense om? Mycket intressant.

Det jag ogillar mest är att det är så mycket folk. Ett ständigt sorl uppblandat med hissmusik och barnskrik. I slutändan blir jag lätt vimmelkantig. För mycket att ta in, eftersom jag försöker ha koll på allt som händer runt mig hela tiden.

Serviceinriktad butikspersonal kan få mig på dåligt humör. Först det inställsamma ”kan jag hjälpa till med något?”, som jag kan besvara med ett kort ”nej” eller ”det tvivlar jag på” om humöret är rätt/fel. Jag frågar om hjälp om jag behöver hjälp. Men även den där ”du vet nog ingenting”-attityden kan störa mig rejält. Den ifrågasätter jag bryskt, för att få ett roligt resultat med en stammande och ursäktande liten serviceslav.

En ljuspunkt är att vi ska titta på en ny mobiltelefon åt sambon. Trots mitt ”äga endast det nödvändiga”-ideal har jag en akilleshäl när det gäller teknik. Inte en renodlad ”vill ha”-reflex, men ganska nära. Dagens datorer och mobiltelefoner står för något större dessutom: ökad frihet.

Kommentera

