Trygghet vs livsglädje

Här i Sverige har vi grävt ner oss i dekadens under så pass lång tid att vi glömt bort hur bra vi faktiskt har det. Hur många granatsmällar har du hört i dag, till exempel?

Blackwater nämner Saw-filmerna i ett inlägg. Jag kommer att tänka på min egen reaktion när jag såg den första av dem. Faktiskt en uppfriskande upplevelse, med en smart och klockren existentiell tanke som grundstomme. Med en skräckig och överdriven tvist, dock.

För den som inte sett, eller inte minns: människor tvingas begå smärtsamma gärningar mot sig själva för att överleva. Tanken är att de ska sätta högre värde på livet, eller dö kort och gott. Gärningsmannen lider själv av cancer och är avundsjuk/bitter över att han som älskar livet så ska dö, medan dekadenta och livströtta veklingar får gå omkring och gnälla.

Nu är jag inte av åsikten att alla ska lida för att få nya perspektiv (dessutom bör man, om möjligt, styra sitt eget lidande). Däremot uppskattar jag tanken på att bli medveten om hur bra jag faktiskt har det. Kanske till och med för bra, ibland. Trygghet kan lätt bli lathet. Av den anledningen kan jag då och då begå små mini-flagellationer mot mig själv. Som att ta en promenad i isande kyla, låta bli att äta på ett tag eller föreställa mig att jag aldrig mer får träffa de jag tycker om.

Det som inte dödar härdar, som bekant. Men jag tror även att det ger en annan sorts ödmjukhet inför livet; en tacksamhet och en påminnelse om att göra något bra av sin existens.

En reaktion på ”Trygghet vs livsglädje

  1. Benjamin Button-filmen som kom rätt nyligen är rätt ok. Den är ju bra mycket gulligare och mildare, men när jag såg den kändes det som att jag fattade mer av hur värdefullt livet egentligen är.//Markus 🙂

Kommentera

